اخبار موسسهمقالات علمی

جریان مباهله ؛ تقابلی با تفکر ” وحدت وجود “

جریان مباهله ؛ تقابلی با تفکر " وحدت وجود "
0

۱۴۰۰ سال است که می گویند: پیامبر اکرم برای تقابل با مسیحیان نجران ، نزدیک ترین افراد خود یعنی امیرالمومنین ، حضرت فاطمه ، امام حسن و امام حسین علیهم السلام که ممدوح آیه مباهله هستند را با خود همراه کردند. اما موضوع حقیقی مورد مباهله ، تقابل با دین مسیحیت نبود! مساله فراتر از عقیده مسیحیت یا یهودیت و حتی مسلمانان بود! اصل انحراف، چیزی نبود جز عقیده وحدت وجود !

جریان مسیحی شدن مردم نجران

جایی در آیات و روایات نداریم که بگوید: حضرت موسی و حضرت عیسی برای تمام بشر مبعوث شده اند. اما چگونه آیین مسیحیت در عربستان گسترش یافت؟! (۱)

شخصی به نام ” فیمیون ” وجود داشت که اهل عبادت بود تا جایی که گفته اند: او به مقامی رسید که اسم اعظم داشت و بیماری ها را با دعا و ذکر و توسل به درگاه خداوند متعال شفا می داد. وی به جهت دوری از شهرت، در شهر و آبادی ها زندگی نمی کرد.

فیمیون یک بار به دست راهزن ها اسیر می شود و به عنوان غلام در شهر ” نجران ” در جنوب عربستان فروخته می شود. مردم نجران که عبادت و زهد و قدرت معنوی او را می بینند همگی شیفته او شده و بخاطر او تمام آن شهر مسیحی می شوند و این آیین وارد عربستان می شود.

نجران، مهد مسیحیت در عربستان شد و افرادی برای تعلیم دین مسیحیت به آن مکان سفر می کردند. البته در همان زمان، در شام نیز مسیحیان وجود داشتند و این دو شهر قطب مسیحیت در جهان شده بود.

موضوع نامه پیامبر: بطلان وحدت وجود

ماجرای مباهله از آن جا شروع شد که پیامبر اکرم در سال ۱۰ هجری نامه ای به اسقف اعظم نجران نوشتند و وی را به توحید و دوری از شرک دعوت کردند. بزرگ آنان یکی اسمش ” سیّد ” بود و یکی ” عاقب ” و دیگری ” ابو حارث “. آن ها نامه پیامبر را باز کردند و خواندند و همه شهر متوجه آن نامه شدند که پیامبر اکرم در حجاز، مردم را به اسلام دعوت می کند.(۲)

در نامه پیامبر که بنگریم محتوای دعوت به توحید و دوری از  شرک را می بینیم درحالی که آنان مسیحی بودند و بت پرست نبودند؛ پس انحراف آنان کجا بود؟!

انحراف مسیحیان، عقیده وحدت وجود بود. این افراد که ابتدا مسیحی شده بودند، به مرور زمان دچار یک تفکر غلط مساوی با شرک شدند و می گفتند: حضرت عیسی پسر خدا ست. کم کم اعتقاد مسیحیت دست خوش تغییر قرار گرفت و اینان قائل به وحدت وجود شدند بین خدا و حضرت عیسی. حالا عقیده به وحدت تمام وجود یا به بعض وجود که فرقی در اصل انحراف نمی کند.

وحدت وجود در مسیحیت و مسلمانان

این افراد قائل به اتحاد خداوند عزوجل با حضرت عیسی شدند که نوری از نوری خارج شده و پسری از پدری متولد شده و تجلی کرده است. می گفتند: گرچه مسیح تمام او نیست ولی سنخیت پدر و پسری وجود دارد.

هرکسی که بین خالق و مخلوق، یک جهت اشتراکی قائل شود مشرک است چرا که خداوند جزء و کلّ ندارد. از هر جهت جزئی هم که با خدا اشتراک گرفته شود، اتحاد با خالق و شرک می شود. صفات خدا همان توصیف خدا ست و اگر کسی بگوید قدرت خدا حلول یا تجلی به شخصی کرده، این هم اشتباه و انحراف بزرگی است.

اصل عقیده وحدت وجود دشمنی با خداست و این تفکر در هر کسی که باشد چه مسیحی چه یهودی چه مسلمان فرقی نمی کند. همین که بین خالق و مخلوق در جهتی وحدت و سنخیت و عینیت قائل باشد، می شود وحدت وجود و عین کفر و شرک.

انحراف کسانی که امروزه قائل به وحدت وجود هستند، از آن مسیحیان نجران هم بیشتر است. چراکه انحراف مسیحیت، حول محور خدا و حضرت عیسی بود اما این افرادی که امروزه قائل به وحدت وجود هستند، قائل به اشتراک خدا با تمام موجودات هستند. جریان مباهله در واقع تقابل و مبارزه با وحدت وجود است.

کسی که برای خدا بتی را شریک در الوهیت بداند، همان قدر مشرک است که شخصی در صفت و در جهتی خدا را با مخلوقش متّحد و یا هم سنخ و هم جنس بداند.

نامه پیامبر به دست مسیحیان رسید. ابوحارث که از بزرگانشان بود، گویا متمایل به پیامبر بود و گفت: ما صفات پیامبر اکرم را در تورات و کتاب حضرت شعیب خواندیم. از طرفی هم خبر معجزات پیامبر به سرزمین نجران رسیده بود. غیر از ابوحارث سایر بزرگان نصرانی قبول نکردند. گرچه آوازه پیامبر به مردم مسیحی رسیده بود و دلهایشان متمایل به اسلام شده بود.

گروهی از مسیحیان، نزدیک مدینه و مسجد الاجابه شدند که الان داخل شهر مدینه حساب می شود. پس سزاوار است که شیعیان اهل بیت هنگام سفر به مکه و مدینه به این مسجد الاجابه مشرف شوند چرا که بزرگ ترین فضیلت اهل بیت یعنی آیه مباهله (۳)در این مکان و در روز ۲۴ ذی الحجه واقع شده است.

جریان مباهله ؛ تقابلی با تفکر " وحدت وجود " | مسیحیت نجران

آیه مباهله ؛ بزرگ ترین فضیلت امیرالمومنین

اباصلت هروی از امام رضا علیه السلام پرسید: بزرگ ترین فضیلت امیرالمومنین در قرآن چیست؟ مامون نیز از امام رضا علیه السلام همین سوال را پرسید. امام رضا علیه السلام فرمودند: آیه مباهله .

مباحثاتی بین پیامبر و مسیحیان شروع شد درباره حضرت عیسی و مساله وحدت وجودی که مسیحیان قائل بودند و حضرت مسیح را پسر خدا می دانستند.

حضرت عیسی بنده و مخلوق خداست. او مقام رفیعی دارد و پیامبر خداست ولی هیچ وجه اشتراکی بین خدا و حضرت عیسی نیست.

توجیه عجیب ابن عربی برای مباهله

ابن عربی که سردمدار وحدت وجود است گفته که: اشتباه و انحراف مسیحیان این بود که می گفتند: فقط عیسی پسر خداست در حالی که این اشتراک با خدا، انحصار در مسیح ندارد و تمام موجودات سنخیت با خدا دارند. باید می گفتند: اشتراک با خدا در همه چیز وجود دارد.

بنابراین وحدت وجود که در فلاسفه و عرفا و صوفیه وجود دارد، در واقع وحدت بین خالق و همه مخلوق هاست. اما وحدت وجود در مسیحیان، اشتراک در خدا و فقط حضرت مسیح بود.

پیامبر اکرم در آن مباحثات ثابت کردند که بین خالق و مخلوق هیچ جهت اشتراکی وجود ندارد. اما وقتی بزرگان مسیحیت، در برابر حق سر فرود نیاوردند، پیامبر آنان را دعوت به مباهله فرمودند.

آیه مباهله کاملا گویاست که رسول اکرم به مسیحیان نجران فرمودند: شما بروید پسران و زنان و هم چنین ” خودتان ” را بیاورید تا مباهله کنیم. ما هم پسران و زنان و خودمان را می آوریم.

امیرالمومنین بر اساس آیه مباهله ، نفس و خود پیامبر هستند و باید از این رهگذر همگان بفهمند که منکر امیرالمومنین ، همان منکر پیامبر است و دشمنی و بدگویی به امیرالمومنین، همان دشمنی و سب کردن پیامبر است.

پانوشت

(۱) در عبارات قرآن آمده است: و بعثنا الی بنی اسرائیل. جایی نداریم که برای شریعت این دو پیامبر بیان شده باشد: للعالمین …یا کافه للناس … این ادیان برای اسرائیل که نام حضرت یعقوب باشد و فرزندانش آمده بود.
(۲) الاختصاص للشیخ المفید ص ۱۱۲
(۳) سوره آل عمران آیه ۶۱

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

night mode toggle