خطابه غدیردروس استاد

اخوت و برادری پیامبر با امیرالمومنین از آغاز

اخوت و برادری پیامبر با امیرالمومنین از آغاز
0

نزدیک ترین فرد به پیامبر اکرم کیست؟ اگر از جهت قرابت و نسبت خانوادگی بررسی شود که امیرالمومنین سال های کودکی خود را در خانه پیامبر بزرگ شدند. از طرفی داماد و پسرعموی پیامبر نیز هستند. اما همه این ها به کنار! پیامبر اکرم در خطبه غدیر ، امیرالمومنین را فقط به اخوت و برادری با خود معرفی کردند. دائماً می فرمودند: برادرم علی ؛ هیچگاه پسرعمو خطاب نکردند! این مساله جای دقت بسیار دارد.

اخوت و برادری امیرالمومنین با پیامبر ، مقامی بس رفیع

قبل از غدیر ، گاهی پیامبر امیرالمومنین را پسرعمو و گاهی برادر خطاب می کردند ولی هنگامی که رسول خدا در غدیر ، مسأله وصایت را مطرح می کردند در هیچ فرازی از خطبه، با لفظ پسرعمو به امیرالمومنین علیه السّلام اشاره نداشته و فقط از واژه ” أخی “یعنی” برادرم “ استفاده فرمودند.

این مقام” اخوت “بسیار خطیر و مهم است اما خیلی از ما پی به اهمیت آن نبردیم! اما ابن تیمیه حرّانی ملعون چون اهمیت این مسأله را فهمید، لذا اخوت و برادری امیرالمومنین با پیامبر را انکار کرد!

او رئیس فکری وهابیت است که در قرن ۷ می زیست. مهم ترین کتابش منهاج السنه النّبویه است که در آن جا تمام تلاشش این است که فضائل امیرالمومنین را انکار کند. وی در این مسأله می گوید:

اصلا چنین چیزی ممکن نیست و من نمی پذیرم که علی ابن ابی طالب علیه السلام أخ و برادر رسول خدا باشد!(۱)

کتاب منهاج السنه
اخوت و برادری پیامبر با امیرالمومنین از آغاز خطبه غدیر

رابطه مستقیم برادری با پیامبر و جانشینی ایشان

” برادری “با پیامبر مقام کوچکی نیست و به سادگی نباید از کنار آن رد شد. این اخوت از ابتدای خلقت بوده است که امیرالمومنین و پیامبر در ابتدا یک نور بوده اند و بعد این نور نصف شده ، نصفی “ نبی ”  و نصفی “ وصی ”  شده است.(۲)

پس مساله اخوت و برادری پیامبر و امیرالمومنین مساله ای بسیار دقیق و سرنوشت ساز در مباحث امامت است. پس از شهادت رسول اکرم، نشستن بر منبر نبوی بی حساب و کتاب نیست! این مقامی است الاهی که فقط و فقط زیبنده برادر و نفس پیامبر است.

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست        عِرض خود می بری و زحمت ما می داری

در خطبه غدیر وقتی که پیامبر صلَّی الله علیه وآله جانشینی امیرالمومنین را اعلام می کنند، مچ دست حضرت امیر را گرفته و بلند کرده و می فرمایند:

هر کسی می خواهد از قرآن آگاه شود باید در برابر امیرالمومنین و امامان از فرزندانش زانو بزند.

متن خطبه غدیر

در مرحله بعدی رسول اکرم بازوی امیرالمومنین را گرفته و بلند می کنند به نحوی که پاهای حضرت امیر با زانوان پیامبر اکرم مساوی می شود و به مساله اخوت و برادری خودشان اشاره کرده و اولین جمله ای که بیان می فرمایند، همان علت نصب حضرت امیر علیه السلام به مقام وصایت وخلافت است:

مَعاشِرَ النّاسِ هذا عَلِىٌّ أخى وَ وَصیّى وَ واعى عِلْمى وَ خَلیفَتى فى اُمَّتى عَلى مَنْ آمَنَ بى وَ عَلى تَفْسیرِ کِتابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
ای مردم؛ او برادر من و وصی و خزانه دار علم من و خلیفه من بر امتم و خلیفه من بر تفسیر کتاب خدا قرآن است.

متن خطبه غدیر

در این جا از خوانندگان محترم تقاضا می شود که نظرات و سوالات خود درباره بحث” اخوت و برادری پیامبر با امیرالمومنین “را در پایین همین صفحه بیان کنند

پانوشت:

(۱) منهاج السّنّه النبویّه ج۷ ص۳۵۹-۳۶۱
(۲) بحارالانوار ج۲۴ ص ۸۸

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

تعداد علاقه مندانی که در خبرنامه ایمیلی ما عضو شده اند :

5

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

night mode toggle