رضایت مطلق خدا فقط از امیرالمومنین | بیعت رضوان | پایگاه اینترنتی آیت الله جعفر فاضل
دروس استاد

رضایت مطلق خدا فقط از امیرالمومنین | بیعت رضوان

رضایت مطلق خدا فقط از امیرالمومنین | بیعت رضوان
0

خطبه غدیر می گوید: خدا و رسولش از امیرالمومنین ، رضایت مطلق دارند و هر آیه ای که در قرآن حرف از رضایت می زند، درباره امیرالمومنین است. واما آیه مربوط به بیعت رضوان که اهل تسنن برای پاکی و عدالت مطلق بعضی از صحابه استفاده می کنند، در دلالت ناقص است و چنین چیزی را اثبات نمی کند.

تمام آیات رضایت در قرآن ، در مدح امیرالمومنین است

مَعاشِرَ النّاسِ هذا عَلِىٌّ اَنْصَرُکُمْ لى وَ اَحَقُّکُمْ بى وَ اَقْرَبُکُمْ اِلَىَّ وَ اَعَزُّکُمْ عَلَىَّ وَ اللَّهُ – عَزَّوَجَلَّ – وَ اَنَا عَنْهُ راضِیانِ
ای گروه مردم؛ این علی علیه السلام از تمام شما بیشتر مرا یاری کرده و از همه شما نسبت به من شایسته تر و برای من عزیز تر و به من نزدیک تر است و خدا و من هر دو از او راضی هستیم.

متن خطبه غدیر

وَ ما نَزَلَتْ آیَهُ رِضاً فى الْقُرْآنِ اِلّا فیه وَ لا خاطَبَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا اِلّا بَدَأَ بِهِ
هیچ آیه ای که در آن صحبت از رضایت خدا باشد نازل نشده مگر در مورد حضرت امیرالمومنین علیه السّلام و هر آیه که در آن خطاب به ألَّذینَ آمَنُوا شده است، نفر اول آن علی ابن ابی طالب است.

متن خطبه غدیر
رضایت مطلق خدا فقط از امیرالمومنین | بیعت رضوان | خطبه غدیر

چرا حورالعین در سوره هل اتی ذکر نشده است؟!

وَ لا نَزَلَتْ آیَهُ مَدْحٍ فِى الْقُرْآنِ اِلّا فیهِ وَ لا شَهِدَ اللَّهُ بِالْجَنَّهِ فى هَلْ اَتى عَلَى الْاِنْسانِ اِلّا لَهُ وَ لا اَنْزَلَها فى سِواهُ وَ لا مَدَحَ بِها غَیْرَهُ

و در قرآن هیچ آیه مدحی نازل نشده مگر درباره حضرت امیرالمومنین علیه السلام و خداوند در سوره هل اتی ( سوره انسان ) شهادت به بهشتی بودن کسی جز علی ابن ابی طالب علیه السلام را نداده و این سوره جز در شأن و مدح ایشان نازل نشده است.

متن خطبه غدیر

در سوره مبارکه هل اتی ( سوره انسان ) تمام نعمت های بهشتی ذکر می شود بجز حورالعین که ذکری از آن نیست! و این به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها است چرا که این سوره در شأن خمسه طیبه از جمله حضرت زهرا سلام الله علیها نازل شده است.(۱)

مطالعه بیشتر
کمال و مقام اهل بیت علیهم السلام دست یافتنی نیست

در کتاب عوالم العلوم علت عدم ذکر حور العین را با وجود ذکر غلمان و ولدان ، چنین می نگارد:

و من اللطائف على القول بنزولها فیهم أنّه سبحانه لم یذکر فیها الحور العین و إنّما صرّح عزّوجلّ بولدان مخلّدین رعایه لحرمه البتول‏ و قرّه عین الرسول
علت تصریح به بیان غلمان و ولدان و عدم ذکر حور العین در سوره هل اتی ، رعایت حرمت بتول و نور دیده رسول است.

کتاب عوالم العلوم ج ۱۱ ص ۵۰۵

معنای رضایت مطلق خدا و رسول از امیرالمومنین

در این فراز از خطبه که رسول خدا صلَّی الله علیه وآله بیان می فرمایند: پروردگار متعال و من از امیرالمومنین راضی هستیم؛ این رضایت چیزی غیر از عصمت نیست، چون مطلق است و مقیّد به جهت خاصی نشده است!

اما در آیه ۱۸ سوره فتح که می فرماید:

لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِینَهَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا (۲)

سوره فتح آیه ۱۸

… رضایت خداوند از مومنین حاضر در بیعت رضوان در زیر آن درخت، یک رضایت مقّید است و دائمی و مطلق نیست و قطعا طبق نظر شیعه و سنی ، بعضی از افراد بیعت کننده در بیعت رضوان ، منافق بوده اند مثل عبدالله ابن ابیّ ؛ پس این رضایت مطلق نیست! رضایت الاهی دائر مدار بیعت مسلمانان و ایمان قلبی آنان بوده است.

در جریان بیعت رضوان وقتی که ۱۴۰۰ نفر از مسلمانان در زیر درخت با حضرت رسول صلَّی الله علیه وآله بیعت کردند و آیه مذکور نازل شد، دلیل رضایت خداوند از ایشان چیزی نبود جز بیعت با پیامبر صلَّی الله علیه وآله. یعنی خدا از مومنین، فقط به دلیل این بیعت راضی شد.

مطالعه بیشتر
آیات محکم و متشابه قرآن ؛در کشاکش تفسیر ها

رضایت خدا در بیعت رضوان مقید است، مطلق و دائم نیست

در آیات قرآن کریم و در خطبه غدیر ، تنها کسی که رضایت خدا و رضایت پیامبر از او به صورت مطلق و دائم بیان شده است، کسی نیست جز حضرت امیرالمومنین و اهل بیت معصوم ایشان. رضایت مطلق خداوند چیزی جز معنای عصمت نیست.

پس رضایت خداوند از بیعت کنندگان بیعت رضوان ، جهت داشته و مطلق نیست. یعنی همان هایی که حتی مومن بودند و قطعا منافق نبودند نیز قرآن در سایر جهات از ایشان اعلام رضایت نفرموده است؛ بلکه فقط از جهت بیعت راضی شده است که در میان ایشان سعد بن معاذ هم بیعت کرد ولی چون بد اخلاق بود، فشار قبر هم داشت!(۳)

از شما خوانندگان عزیز درخواست می شود اگر نقطه نظر یا سوالی درباره این مطلب” رضایت مطلق خدا از امیرالمومنین ” و همچنین مبحث” بیعت شجره یا رضوان ” وجود دارد، در قسمت نظرات بیان بفرمایید.

پانوشت:

(۱) آلوسی نیز در تفسیر خود می گوید: ذکری از حورالعین در سوره انسان نشده است: رَعایَهً لِحُرْمَهِ البَتُول وَ قُرَّهِ عَینِ الرَّسُول، به جهت احترام حضرت زهرا سلام الله علیها، که نور دیدگان رسول خداصلَّی الله علیه وآله هستند. تفسیر روح المعانی ج۱۶ ص۲۷۱
(۲) سوره فتح آیه ۱۸
(۳) بحارالأنوار ج۶ ص۲۱۷ و۲۲۰

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

تعداد علاقه مندانی که در خبرنامه ایمیلی ما عضو شده اند :

2

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *