دروس استادشرح احتجاج طبرسی

غصب فدک به چه عنوانی صورت گرفت ؟

غصب فدک | هدیه پیامبر
0

سرزمین فدک ، هدیه پیامبر بود به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ارث نبود. این ملک توسط ابوبکر و عمر غصب گردید به ادعای این که فیء و مال همه مسلمانان است. در تمام محاکم قضایی عُقلا از مدعی درخواست شاهد می کنند اما در دادگاه ابوبکر این طور نبود! وی از حضرت زهرا درخواست شهود کرد برای ملکیت تحت تصرف و فدک را غصب نمود!

فدک هدیه پیامبر به حضرت فاطمه زهرا

فدک هدیه ای بود که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشیدند و 4 سال در دست ایشان بود و از آن استفاده می کردند و ارث نبود.

فدک و باغ های فراوانی که متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیها بود، توسط ابوبکر و عمر دزدیده شد. این سرزمین آب فراوان و ثروت بسیاری داشت و درآمد سالیانه آن 81000 سکه طلا بود.

جریان غصب فدک در کتاب احتجاج طبرسی

مطابق روایت امام صادق علیه السلام در کتاب احتجاج طبرسی ، جریان غصب فدک حضرت زهرا علیها السلام چنین آمده است:

  • عن حماد بن عثمان عن ابی عبد الله علیه السلام قال: لمّا بُویِعَ أبوبکر و استقام له الامر علی جمیع المهاجرین والانصار بعث إلی فدک من أخرَجَ وکیل فاطمه علیها السلام بنت رسول الله صلی الله علیه وآله منها
    کتاب احتجاج طبرسی ج 1 ص 80
  • پس از بیعت با ابوبکر وقتی امور به سامان شد و مهاجرین و انصار ساکت شدند، ابوبکر عده ای را به فدک فرستاد تا وکلای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را از آن بیرون کنند.

غصب فدک اولین اقدام دولت ابوبکر

اولین اقدام ابوبکر و عمر پس از غصب خلافت ، غصب فدک بود که آن را به مردم و سران قبائل می فروختند.
در ادامه روایت امام صادق علیه السلام آمده است:

  • فجائت فاطمه الزهرا علیها السلام إلی ابی بکر ثم قالت لم تَمنَعُنی میراثی من ابی رسول الله صلی الله علیه وآله و أخرجتَ وکیلی من فدک و قد جعلها لی رسول الله صلی الله علیه وآله بأمر الله تعالی
  • حضرت زهرا سلام الله علیها نزد ابوبکر آمدند و فرمودند: چرا مرا از ارث پیامبر که از ایشان به من رسیده، منع کردی؟! چرا وکلای مرا بیرون کردی؟! چرا فدک را غصب کردی؟!
    فدک را پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امر خداوند به من هدیه داده بودند.

معنای میراث در عبارت ارث فدک

” میراث ” با توجه به سیاق قبل و بعد، گاهی به معنای مشهور ارث و گاهی اعم و به معنای هرچیزی است که از پدر به فرزند برسد، حتی اگر پدر در قید حیات باشد.
مثلا پسری از پدرش انگشتری هدیه گرفته می تواند بگوید: این ارث پدرم است. این جا هم که می فرمایند: ارث من از پیامبر ، معنای دوم اراده شده نه به معنای مشهور و مصطلح ارث .

ابوبکر از حضرت زهرا شاهد می طلبد!

  • فقال هاتی علی ذلک بشُهودٍ ! فجائَت بأمِّ أیمن فقالت له أم أیمن لا اَشهَدُ یا أبابکر حتی أحتَجَّ علیک بما قال رسول الله صلی الله علیه وآله اُنشِدُکَ بالله ألستَ تعلم أنَّ رسول الله صلی الله علیه وآله قال: أم أیمن امرأهٌ من أهل الجنه ؟! فقال: بلی . قالت فأشهد أن الله عز و جل اَوحی إلی رسول الله صلی الله علیه وآله وَآتِ ذَا القُربی حَقّهُ فجعل فدکاً لها طُعمهً بأمر الله فجاء علی علیه السلام فشهد بمثل ذلک فکتب لها کتاباً و دَفَعَهُ إلیها
  • ابوبکر در جواب حضرت گفت:
    اگر فدک مال شماست، شاهد بیاور ! حضرت زهرا سلام الله علیها، ام ایمن همسر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله را آوردند.
  • ام أیمَن خطاب به ابوبکر گفت: تو را به خدا قسم می دهم ؛ آیا تو از پیامبر نشنیدی که فرمودند: ام أیمَن امراه من اهل الجنه
  • ابوبکر گفت: بله شنیدم.
  • ام ایمن بلافاصله گفت: شهادت می دهم که خداوند به رسولش وحی کرد و فرمود:
    و آتِ ذا القربی حقه بعد پیامبر خدا فدک را به حضرت فاطمه زهرا هدیه دادند که این هدیه به امر خدا بود.

سپس امیرالمومنین علیه السلام شهادت دادند بر این که فدک هدیه و ارث پیامبر و ملک حضرت زهرا است. در این نقل آمده که ابوبکر نتوانست چیزی بگوید و نامه ای نوشت که فدک را برگردانید و از غصب آن منصرف شد.

جسارت عمر به حضرت زهرا و نفرین ایشان

  • فدخل عمر فقال ما هذا الکتاب؟ فأخذ عمر الکتاب من فاطمه فَتَفَلَ فیه و مَزَّقَهُ فخرجت فاطمه علیها السلام تبکی فلما کان بعد ذلک جاء علی علیه السلام إلی أبی بکر و هو فی المسجد و حوله المهاجرون و الانصار . فقال یا ابابکر لم منعت فاطمه میراثها من رسول الله صلی الله علیه وآله و قد مَلَکَّتهُ فی حیاه رسول الله صلی الله علیه وآله فقال ابوبکر هذا فی‌ء للمسلمین فإن أقامت شهوداً أن رسول الله جعله لها و إلا فلا حقَّ لها فیه. فقال امیرالمومنین علیه السلام یا ابابکر تحکم فینا بخلاف حکم الله فی المسلمین
    کتاب احتجاج طبرسی ج1 ص 80
  • عمر بن خطاب وارد شد و نامه را گرفت و آب دهان برآن انداخت و پاره کرد. حضرت با گریه خارج شدند و فرمودند: خدا شکمت را پاره پاره کند همان طور که نامه مرا پاره کردی!
    مدتی پس از این جریان ، امیرالمومنین به مسجد نزد ابوبکر و مهاجرین و انصار رفتند.
  • حضرت امیر خطاب به ابوبکر فرمودند:
    چرا فاطمه زهرا را از فدک ، ارث پدرش منع کردی درحالی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله آن را در زمان حیاتشان به ملک او در آوردند؟ چرا فدک را غصب کردی؟!
  • ابوبکر گفت:
    این فدک برای همه مسلمانان است. شاهدی بیاور که فدک را پیامبر خدا به حضرت زهرا به ارث یا هدیه دادند و الا برای تو نیست!
  • امیرالمومنین فرمودند: آیا به خلاف حکم خدا در بین مسلمانان حکم می کنی؟! آیا برای چیزی که در تملک کسی است، بیّنه می خواهی؟!
فدک ارث پیامبر نبود | هدیه ایشان به حضرت زهرا بود

غصب فدک ؛ نادیده گرفتن قاعده حقوقی ید در ملکیت

قاعده فقهی و حقوقی یَد می گوید: چیزی که در دست من است، شاهد بر ملکیت من است و اگر کسی برای خودش ادعای ملکیت کند، باید شاهد بیاورد چون بر خلاف اصل ید ادعا کرده است.

امیرالمومنین به ابوبکر فرمودند: اگر بر فرض بیّنه بگوید که فدک برای حضرت زهرا نیست، حرف بینه را می پذیری یا حرف حضرت فاطمه را؟!

این جا ابوبکر حس کرد که جریان از چه قرار است. گفت: ما قدرت نداریم که با شما بحث کنیم. اگر شاهد عادلی بیاوری فدک را به تو می دهم وگرنه حقی برای تو و فاطمه نیست!

مخالفت ابوبکر با آیه تطهیر و عصمت حضرت زهرا

  • فقال أمیرالمومنین علیه السلام یا ابابکر تقرأ کتاب الله ؟! قال: نعم . قال: اخبرنی عن قول الله عز و جل إِنّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهّرَکُم تَطهِیراً
    فیمن نزلت فینا أم فی غیرنا ؟! قال بل فیکم . قال: فلو أن شهوداً شهدوا علی فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه وآله بفاحشه ما کنت صانعا بها ؟! قال: کنت اٌقیم علیها الحد کما اٌقیمُهٌ علی نساء المسلمین ! قال: إذن کنت عند الله من الکافرین . قال: و لم ؟ قال: لأنّک رددت شهادهَ الله لها بالطهاره و قبلت شهاده الناس علیها . کما رددتَ حکم الله و حُکم رسوله أن جعل لها فدکا قد قَبَضَتهُ فی حیاته ثم قبلت شهاده أعرابی بائلٍ علی عقبیه علیها و اخذتَ منها فدکاً و زعمتَ أنَّه فَیءٌ للمسلمین ؟!
  • امیرالمومنین علیه السلام به ابوبکر فرمودند: قرآن خوانده ای؟ به من خبر بده که آیه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت در رابطه با چه کسی نازل شده است؟!
  • ابوبکر گفت: درباره شما …!
  • حضرت فرمودند: پس اگر دو شاهد شهادت بدهند که حضرت زهرا سلام الله علیها گناه کرده است با آن ها چه می کنی؟
  • ابوبکر گفت: من بر فاطمه زهرا حدّ می زنم همان طور که بر دیگر زنان حد جاری می کنم!
  • حضرت فرمودند: اذن کنت عند الله من الکافرین
    در این صورت کافر شده ای!
  • ابوبکر گفت: چرا؟
  • حضرت فرمودند: زیرا شهادت خدا و رسولش را به طهارت حضرت زهرا رد کردی و شهادت دیگری را بر عدم طهارت وی پذیرفتی.
  • امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه وآله فدک را به حضرت زهرا هدیه کردند و عوامل ایشان در زمان خود پیامبر در فدک تصرف داشتند!
  • اگر تو سخن حضرت زهرا سلام الله علیها که خدا به طهارت و پاکی وی حکم کرده را رد کنی و سخن اعرابی بیابان گردی که بر پاشنه پایش بول می کند را قبول کنی از دین خدا خارج شدی!

در واقع همین که کسی سخن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را رد کند، کافر و مرتد است ولو این که فدک را غصب نمی کردند.

درخواست شاهد از پیامبر ، نادرست است.

مردی اعرابی سوار بر شتر به نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمد و گفت: شترم را می فروشم. پیامبر هم خریدند ولی اعرابی از تحویل دادن شتر امتناع کرد!
حضرت جلو او را گرفتند. او گفت: من متصرّف این شتر و پول ها هستم پس مال من است و اگر مدعی ملکیت هستی ، یک نفر شاهد بیاور!

شخصی جلو آمد و گفت: این مرد شتر سوار چون متصرف است، پس مال او است. بدین وسیله سخن رسول خدا را رد کرد.
سپس امیرالمومنین علیه السلام آمدند و فرمودند:
پول ها مال توست ولی شتر مال رسول خدا ست. آن مرد قبول نکرد و حضرت با شمشیر از او گرفتند.

رسول خدا فرمودند: علی جان ؛ چطور چنین شهادتی دادی؟ حضرت امیر فرمودند:
در امری عظیم تر که همان رسالت شما بود، ما تصدیق کردیم؛ پس چطور در این جا شهادت ندهیم؟!

پس می فهمیم که رد کننده سخن خدا و رسول و قرآن ، کافر است.
پس کسی که شهادت قرآن و پیامبر صلی الله علیه وآله را بر صداقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نپذیرد و فدک ، هدیه پیامبر به حضرت زهرا را غصب کند، او قطعا کافر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های محبوب

ورود / ثبت نام